lauantai 28. lokakuuta 2017

R.I.P. yllätti nuoren kuorma-autokuskin...

28/10-2017.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Hankin itselleni  vuonna  1991  ns  skannedin joka oli hyvä, koska sillä pystyi kuuntelemaan   noin    1500:sadan  megahertsin  alueilla  tapahtuvia  keskusteluita. Tavallinen oli   500:nen, mutta  se  ei "antanut"  alle  50  , eikä  yli 1000 kohdan  puheita.  Tuo  tonniviissatanen  oli huippu  siihen aikaan, koska  sillä kuului kaikki nollasta  1500:seen.  Muilla oli  paha  katve..juu.
Omani kuuluvuusalue  oli   suunnilleen  450 km  ja  melkein koko ajan se oli  päällä. Kaiken huippu  oli  kun  rakensin  40 metrisen  tornin, sinne  antenni  ja  avot.
Myös  senaikaiset  kännykät,  450  kuului myös  ja ..uskokaa  nyt....oli  aikamoisia  puheita  lanjoilla....oli..oli.  Jos niistä edes osan   julkaisisi, niin  ..mutta  se oli jo siihen aikaan  laitonta...tyyliin...."jos  kuulet missä kohtaa on poliisien  tutka...niin  sitä tietoa ei saa käyttää hyväksi...eikä  siitä muille kertoa"...hehheh..
Noh itse  asiaan...
Noin 1996  kuulin aamulla  kello  kymmenen tienoilla  kannedista ,että ennen Seinäjokea, lähellä  Munakkaa, Nurmoa  on  kuorma-autoilija  jäänyt pahasti jumiin.  Paikalle  oli   osunut  taxi joka  hädissään soitti  pelastuskeskukseen/poliisille  miehestä, jonka pää  oli jäänyt  kuorma-autonsa  takaoven väliin puristukseen  ja  enää jalat  vähän  liikahteli..
Ambulanssi  tuli  paikalle mutta mitään ei ollut enää tehtävissä.  Vaasalainen 18  vuotias nuorimies oli kuollut.  Hän oli menossa  Nurmon Itikan  teurastamolle  kanalastin kanssa ja  soittanut useaan kertaan  Itikalle, että  kuorma-auton  takaovi ei meinaa pysyä kiinni. Silloin oli  15  astetta pakkasta  ja  oven  aukeaminen olisi  tappanut kanat  aika nopeasti.  Firmasta ilmoitettiin, että tuu sitten kun tuut, mutta   tarkista  että  takaovi on kiinni.
Tutkinnassa ilmeni että mies  oli  harjanvarrella  koettanut  tökkiä takanostimen  salpaa  , päänsä  auton sisällä. Hän oli ilmeisesti  koettanut  irrottaa  mahdollisesti  kuuraa  kytkimen  päältä ja  takaovi laskeutuikin  alas.


Ekku Mattila.

jatkuu  toisella  jutulla  Itikan teurastamoon liittyen..