keskiviikko 4. tammikuuta 2017

Lauri Tähkä...Markku Suo ja Ekku Mattila...

4/1-2017.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Kävin aamulla hiihtämässä, pellolla,kun on senverran lunta ja antakaas olla....!
Jälleen kerran muistin  elävästi  Alahärmän Voltin   kansakoulun, jossa opiskelin  ja vuoden 1956.
Taikka sittenkin  1957.??
:
Aina olen ollut kova hiihtämään ja muutenkin urheilemaan. Pikkukollina oli tavallaan pakko, sillä talvella mentiin hiihtäen kylille oli keli mikä oli ja kesällä pyöräiltiin että sora/hiekka rapaji.
Akkain pyörällä.
Noh. Koulussamme  oli hiihtokilpailut, sellaiset ns koulujenväliset ja niihin taisi osallistua   viitisen muutakin kansakoulua. Mulle tuli hyvä  lähtöasetelma, sillä  pääsin  lähtemään  ladulle  melkein loppupäässä ja siinä  pystyi tarkkailemaan edellä menijöitä. Riitti kun muutamia ohitti ja tiesin  että hyvin menee....mitali tulee ...
Kuten sitten kävikin...
Olin ohittanut monia...latua..latua...huudellen ja ohitse pääsin , kunnes..  Saavutin edellä  hiihtävän Markku Suon, naapurin poijan, joka oli huono hiihtäjä. Ja mitä ittua..mä tein!!??!!
En kehdannut  sitten millään huutaa Markulle latuaaaa...ja hän olisi pitäny mennä ladun sivuun , sekä  päästää minut ohitseen...en  kehdannut ...en.
Siinä Kärmesmäen  kohdalla hänet saavutin ja koko ajan hänen perässään suksittelin.  Isäni joka  oli  Knuuttilan Hannun talon kohdalla  tarkkailemassa huusi minulle naama punaisena....."mee ohitte...mee ohitte...saatana  mee ny ohitte...".  Mutta en mennyt.  En millään  juliennut , siis  kehdannut.
Niinpä me Markun kanssa  sivakoitiin  hiljalleen peräkanaa  koko latu ja vasta  satakunta metriä ennen maalia ohitin Markun.
Olin toiseksi  viimeinen.
Markku Suo oli viimeinen.
Arvakkaapas sainko  haukut isältäni?  Sain......sain..sain...
Juu..

ainiin....Markku  Suo  on laulaja  Lauri  Tähkän isä.


Ekku Mattila.