torstai 2. kesäkuuta 2016

Ruosteinen katiska...1960 ja mä...

2/6-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Uusinta "uimareissustani"  1960.....


Siihen aikaan olin noin 14 vuotias , ujo ja hiljainen, niinkun tänäänkin...(heh) ja uimaan piti päästä........ja mentiinkin kans.
Oli kesä  kukkeimmillaan, linnut lauloi ja sillai.......ja se uimaranta oli Lapuan joen  varressa noin km päästä kodistani ja siis   sinne..
Paikalla oli ja noin  kymmenkunta kersaa....muutama kollituttu sekä samoin niitä naaraspuolisiakin tottakait...
Nooh...koska halusin näyttää  Perälän Leenalle, Laiturin Arjalle, sekä parille muullekin  flikalle, että minäpoika osaan sukeltaa, niin sen teinkin.....
Valitsin  uimapaikan  vasemmalta puolelta sellaisen  töyrään,   noin  metrin  korkuisen, josta saisin oivan  lisäponnahduksen  ja lisäksi otin vauhtia aika lailla .Lisäksi  varmistin  kovalla köhinällä että flikat varmasti kattoi mun päälle ja siis sukeltamaan.....
Plums.....räks ja auts  !!!!
Suoraan  ruosteisen  vanha katiskan  päälle.Joka oli  kököttämässä  juuri ja juuri  pinna alla ja minua  odottamassa.....
Auts.
Arvakkaapas  harmittiko  mua??   En eres uskaltanu  kurkistaa flikkojen suuntaan..että  tirskuiko he...vaan  vatta  raapooksia täynnä  rämmin takavasemmalle ja pikkuhiljaa  sitten hiippailin kotiini.
Seuraavana päivänä  ajelin polkupyörällä  Voltissa olevaan kemikalioon/apteekkiin, josta ostin basimysiniä=  hoitorasvaa ja sitä levittelin   pitkien   raapooksieni päälle. Se auttoi vähitellen, mutta  monta viikkoa niitä haavoja kutitti.
Siis.....
Ylpeys käy.......katiskan edelle..
Juu.


Ekku Mattila.