tiistai 10. toukokuuta 2016

"Oon rekkamies......ja tykkään ajaa tiellä"......

10/5-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Muistan kuin eilisen päivän  vuoden 1964....Toukokuun paikkeilla.
Aurinko paistoi.
Olin ollut Ylihärmäläisen   autokoulu  Keskitalon  opissa  muutaman viikon ja saanut ihka tuoreen  ammattirekkakortin.
Siihen aikaan piti olla 20 täyttänyt, mutta pressan  erikoisluvalla  pystyi saamaan kyseisen kortin 18 vuotiaana, jos oli mahdollisuutta  päästä heti ajamaan   rekkaa. Kortti maksoi   460 markkaa  ja erikoislupa 80 markkaa. Sen oli allekirjoittanut Martti Miettunen, joka  hoiti väliaikaisesti presidentin tehtäviä Kekkosen ollessa  jossakin  ulkomailla..tai lie missä.
Palmuunkin hän kiiparoi....oliko vuosi 1961...noottikriisi...?
Kortin hinta oli aika kova, sillä sain kuukaudessa palkkaa noin   90 markkaa.
Ja sitten itse aasinsiltaa itse asiaan, jonka takia tätä kirjoitan.
¤¤¤¤
19/4-2016  täyttää pläjäytin 70 vuotta.
Tieliikennelaki/asetukset  määräävät että kun   70 tulee mittariin ja jos omistaa ammattirekkakortin, niin  son loppu. Mikäli haluaa  jatkaa  kyseista  ajolupaa, niin pitää mennä lääkäriin ja hän tutkii tarkkaan onko kyseisellä henkilöllä  edellytykset  tyyräillä rekkoja  sinne ja tänne.
9/5  minä  tein niin .
45  minuuttia  minua   tutkittiin, näköäni tarkisteltiin  , haastateltiin   eri asioista ja verenpaineen/sykkeen tarkasti mitattiin. Juteltiin myöskin lääkärin kanssa omasta maratonisuorituksestani sekä siitä ,että tarkoituksenani  olisi osallistua maratoniin seuraavana vuonna...siis 2017.
Sitten tuli lopputulos........"kaikki on hyvin....olet terves kun pukki , pirteä   70 vuotiaaksi ja mikään ei estä minua  antamasta  hyväksyttävä lausunto....saat ajaa  edelleenkin rekkoja"...sanoi lääkäri.
Ja minä olin tyytyväinen.
Koska ammattirekkakortti on kova sana  ja kun 70 on mittarissa   ajo-oikeuden  saa aina 2 vuodeksi kerrallaan. Jos olisin  vapaaehtoisesti tiputtanut  rekkakorttini pois, niin  tarkistus  olisi tullut aina  5 vuoden välein....mutta kun minä tykkään ajaa isoja masiinoita. Nytkin saattaa olla tulossa Latvian keikka ,jonka  yhteydessä haen  6 henkilöautoa Vaasaan vietäväksi.
Siis.....tien päällä kenties tavataan..
Juu...niin....yhtään  kolaria en ole ajanut  vuoden  1964 jälkeen.  Pari sakkoa    on  tullut ja viimeisin  noin   12  vuoden takaa.......sekin oli vain  yliaikainen pysäköinti  Tampereella.
Joten....
Öitä...

Ekku Mattila.