tiistai 22. maaliskuuta 2016

MUSEUM Kreikassa 1984.

22/3-2016.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Uusintaa  pukkaa.


Olin vuonna 1984 Kreikassa , Mykönos saarella  , joka oli tavallaan pieni  kyläpahanen.
Muutama  sata valkoista rakennusta. Kolme tuulimyllyä venerannassa.
Yks päivä kävelin kaupungin "vilinässä"  kun huomasin erään liikkeen ikkunassa  tosivanhoja suustaladattavia pyssyjä ja  nopiaa sisälle kauppaan.
"Kalimeera lausahdin....ja Englanniksi kysymään..."mitä toi pyssy maksaa"..???
Myyjä , nuorehko nainen sanoi kuirkskuterki  kositskoiitsekkoistes...aa"
Ja minä uudelleen toistamaan..nyt Kreikan sanakirjasta suoraan..."kortsrekoirrt  rtsoirtse,,kooiste.hheyt  toiskser??"
Myyjä  vastasi...."jtet  utyrse  jisutse  jiousts.."
Noh...astuin ripein askelin pyssyn eteen...naputin sen  tukkia ja toistin..."huut iuts  toirs,,ahtr?"
"Gyrt  jit skjsoit,,joit  sksiot  setspsts"  vastasi myyjä ja meni  sivuhuoneeeseen josta astui kauppaan mies sanoen..."
"Jiut sksit  sksitr  skoist  skosity??"
"Hots  jsoit  sktious  koist  skosi sie  sout  ski..sanoin.....hisuts  skoist,,sjosit..sanoin ja pyssyä osoitin...hsgit  sosit  jits  sisis ??
"Husts  sjoist  sjsiut  rtrt  eterr " ....  kuulin....
Mutta en ymmärtänyt en...kunnes  miesmyyjä nappasi mua oikeasta käsivarresta kiinni...talutti hellästi  mun pihalle , sitten liikkeen edessä  käänsi mun rintamasuunnan  suoraan liikeeseen päin...sekä viisasi kädellään  liikkeen  oven yläpuolella olevaan kilpeen....
Jossa luki...
MUSEUM.


Äääh...arvakkaapas hävettikö mua...?

Ekku Mattila.