lauantai 21. marraskuuta 2015

Heinähanko jalastani läpi...

21/11-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Ojalan Amalia kysyi minulta ,että tuukko heiniä tallaamaan sitä mukaa kun niitä lathon työnnellään.
Oli vuosi  1962  ja minä suostuin (koska luvattiin 5 markkaa päivässä) taikka koska en viittinyt kieltäytyäkään..
Oli Lauantai ja kiirusta piti.
Oltiin työskennelty suunnilleen 2-3 tuntia ja lato alkoi olla jo aikalailla täynnä. Minä siellä ylimpänä pompin heiniä tiiviimmaksi ,sekä  välillä nakkelin heinasuolaa kasan päälle.
"Nohniin...sanoi Amalia...latoon ei maharu enempää...tuuppa pois siältä"...ja mä tulin. Ladossa oli sellainen avonainen ovi...kooltaan noin metrin/toista ja siitä heinäkasasta oli mukava liukua siitä aukosta  ulos.
Pomppasin kovan vauhdin ja eikun ulukoilmaan vaan.........perskutarallaa...mutta ..joku  hyväkäs oli jättänyt heinähangon nojalleen siihen aukon eteen...kaks piikkiä ylöspäin törröttämään ja minä suoraan niihin osuin.
Tumps.....!!....ja aijaijaijai.....
Toinen piikki osui suoraan mun oikean jalkateräni sivulle, sekä meni siitä  läpi. Ensin luultiin ,että senkun vedetään se pois kintustani, mutta eipä onnistunutkaan. Se oli niin tiukassa jalassani ,että jouduttiin hakemaan Ikolan Pentti ja hänen voimillaan se onistuikin.
Oli se kuulkaas näky....
Minä makaan seliälläni heinäpellolla heinahangon piikki jalassani  ja Pentti yrittää vetää sitä pois.
Muistaakseni raahauduin metrin/toista  maata pitkin ennenkuin homma onnistui.
Kiva toi nuaruus..

Ekku Mattila.

JK....ei sitä mihinkään lääkäriin ehtinyt mennä...sellaasta  kuplivaa ja kirvistävää ruskiaa  sotkua haavaan kaadettiin.Se koski enemmän kun se  ekajuttu.
Juu.