torstai 19. maaliskuuta 2015

Veitsellä raapaisu ranteeseen ja 500 markkaa ??!!??.

19/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


STV-vartijan  "työn" kuva.
:
Olin tuuraamassa vakituista vartijaa jonka työpaikka oli Linnanmäen huvipuistossa ja silleen.
Hesassa tietty.
Töihin olin tullut noin kello 18,00 ja  seuraavana aamuna kello 06,00 saapuisi toinen vartija...juu.
Illalla kello  19,00  soi  huoneeni puhelin ja naisen ääni pyysi minua soittamaan poliisille, koska joku nuorimies  riehui    "piikokin" ravintolassa...(Beacok)
Tuumasin itsekseni että mitä turhia soittelen viranomaisille ,koska minähän olen paikan vartija ja minulla on samat oikeudet...siis käyttää tarvittavaa voimaa tilanteen rauhoittamiseksi....ja otin suunnan piikokkia kohden.....
Kloms..kloms..
Siihen aikaan meillä STV  vartijoilla oli poliisin puku.
Uskokaapas ny. Poliisin puku.
Ihan samanlaiset vaatteet , lakista lähtien , musta puupamppukin  vyötäröllä  riippumassa.Sinertävä nahkatakki sekä suorat mustat housut.  Ainoastaan kokardi puuttui....että poliisin merkki hihoista ,sekä tietysti   pyssy..juu..ja kun ravintelin  työntekijät näki mun..sanoivat....poliisi tulee...
Ne luuli mua poliisiksi pukuni takia...
Niin....:
(Pyssyä ei ollu...??..jokku osti  "pimeän aseen" ...Punavuoresta...7,65..mutten mä...e)
E....köh...
Keskellä ravintelin   lattiaa seisoi uhkaavasti  veitsi  tanassa nuorehko mies. Hän oli ilmiselvästi ns sekaisin.. Marista....taikka miksei ei.....huumeista sanoisin  ja  uhkaili veitsellään. Käskytykseeni  laskea teräase lattialle ,sekä lähteä ulos hän vain irvisteli ja alkoi minua lähestymään.
Silmänsä seisoi päässään ja tukka sikinsokin...
Mutta minähän en miestä pelekää..sanoi aikoinaan Isontalon Anttikin  ja  menin lähemmäksi sekä otin veitsikädestä kiinni. Senverran siinä tilanteessa tuli "tanssintaa" että  häirikkö kerkesi huitaista puukollaan oikeaan ranteeseeni  ,jossa on tänäkin päivänä isohko arpi. Soli raapaisu enimmäkseen..
Oli.
"Saatoin".....köh....kaverin sillai   rivakasti ulos ravintolasta ,sekä varmistin  hänen menemistään noin sadan metrin päähän Linnanmäen huvipuistosta..Sinne män....höyrivine päineen.
JK....tuloo....:
Seuraavana iltana   minua odotti suljettu kirje työpisteeni pöydällä ja kun sen avasin siinä luki suunnilleen näin..." Suurkiitokset sinulla vartija...kun et soittanut virkavaltaa paikalle...."Tero"  oli vain ottanut liikaa ja tapansa mukaan hän alkaa silloin riehumaan...Teron  vanhemmat ovat korkeassa asemassa  yhteiskunnassa  ja on hieno juttu kun tilanne jäi silleen....jos annat osoitteesi , niin laitan kirjeeseen 500 markkaa hyvityksenä toiminnastasi....terv: " Mallu"....Teron kihlattu.
.......
En nyt .....millään muista .....enää....miten sen  viidensadan markan oikein kävi....??!!..
Tuo muisti on ruvennu senverran pätkimään...sanoisin...Olisko sitä gartsaimenrinvikaa...ko?
Köh..

19/3-2015.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.