maanantai 29. joulukuuta 2014

Oikeassa paikassa oikeaan aikaan...

29/12-2014.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Olin  toissapäivänä  Olarissa , joka on Hesasta noin  9 kilometrin päässä ja tapasin vanhan tuttuni.. Karin pariskunnan.
Ollessani tavanomaisella juoksulenkilläni , vuonna 1977 ,Toukokuussa , Puolarmetsän pururadalla ohitin  asuntovaunun  jonka alta tuprutteli savua.Vaunu oli radasta noin  50 metrin päässä.
Olin jo menossa siitä ohitse ,mutta  ajattelin kuitenkin mennä katsomaan mikä  tilanne on ja niinpä sitten teinkin.
Asuntovaunun alta tuli savua ja sitä hetken ihmettelin.Huomasin että  jotku oli näköjään paistaneet makkaraa ja vaikka mitä avonaisella nuotiolla noin 2 metrin päässä asuntovaunusta. Ilmeisesti siitä tuhkakasasta oli  kipinä lentänyt asuntovaunun alle ja sytyttänyt kuivan ruohikon kytemään , jonka havaitsin juostessani vaunun ohitse.
Ja eiku koputtelemaan ovea ja hetken kuluttua se aukesikin."Mitä helv....kuului miehen suusta...mikäs mies siinä  koputtelee??"...ja minä siihen että sun asuntovaunusi taitaa kohta palaa..."...ja sanoin myös että olin sen jo sammuttanut, mutta sinun kannattaisi vielä varmistaa...ja  siispä terve...ja hei sanoin...ja jatkoin jolkotteluani..
Pääsin suunnilleen 2 kilometrin päähän ,kun pururataa pitkin , takaa pörhälsi polkupyöräilijä joka oli sama asuntovaunun omistaja......"voi saat...hän puuskutti...tavattoman paljon kiitoksia ...pelastit kuule meidät...minun sekä vaimoni....tulipalolta...kiitoksia ..kiitoksia..."..
Samalla hän ilmoitti kuka on, missä asuu , sekä  jos liikut  täälläpäin , niin aina olet tervetullut kahville....................Ennen eilistä olin jo käynyt heitä tapaamassa useamman kerran , noin  3-4 vuoden välein...ja kaffia on tullut. Mies oli Kauhavan poikia.Ammattina oli Espoon bussiliikenteen kuljettaja.Ei lapsia.
 Vaimonsa Järvenpäästä. Juu.
Vartiala sukuaan. Mies meinaan.
Terveisiä sinne.

29/12-2014.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.