maanantai 21. huhtikuuta 2014

Lentokoneen maahansyöksystä hiukkasen.

21/4-2014.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Oli todella hirvittävä tapahtuma eilinen lentokoneen maahansyöksy Kankaanpään lähellä.Voi vain  kuvitella millaiset henkiset arvet  trageria jättää omaisille . Joskus maailma on paha paikka ja  kukaan  meistä ei jää henkiin , tästä ajasta.
Olkaamme koko ajan valmiita lähtemään sinne jonnekin , rajan taakse.
Tapahtuma jättää samalla muutaman kysymyksen ja ne nyt tässä blogissani esitänkin:
1 Hajosiko kone jo ilmassa ja niin korkealla että kolme hyppääjää pystyi laskuvarjoillansa pelastumaan.
2 Minka takia 8 jäivät putoavaan koneeseen ja kuolivat ?
3 Miksi koneen ohjaaja jätti koneen periaatteessa ensimmäisenä ?

Kuvitelkaa itsenne putoavaan lentokoneeseen  joka nokka alaspäin kiitää maata kohden.
Olet seitsemän  muun joukossa ja teistä jokainen yrittää päästä lentokoneen kyljessä olevalle ovelle sekä  pääsemään turvaan oman laskuvarjonsa avulla.
:::::::::::::::::::::::::
Laskekaa tähän taisteluun mukaan pyörivän lentokoneen keskipakoisvoima ,joka saattaa olla sama kuin hävittäjän syöksyessä  taikka noustessa. Ainakin 6-8 Geetä!!
Siis 70 kiloinen ihminen painaa siinä tilanteessa  noin  430- 560 kiloa !  Mahdollisuudet ovat tasan 0 !
Tekisi mieleni kysyä ja niin teenkin....:
Miksi ohjaaja   hyppäsi ensimmäisenä ?  Olisiko ollut kuitenkin mahdollista saada putoava lentokone   edes jonkinlaiseen hallintaan sekä laskeutua  lähellä olevalle kentälle. Yrittää edes. Televisiokuvista päätellen ainakin molemmat siivet olivat ehjiä ja niiden  kantovoima kunnossa. Jos ohjaamon jättää niin on aivan varmaa että kone alkaa syöksyä maata kohden  kiihtyvällä pyörivällä vauhdilla. Korkkiruuvin tapaan.
Ja......
Elämät oli eletty.

21/4-2014.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.