sunnuntai 4. elokuuta 2013

Wanhoja muistoja...

5/8-2013.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Olin eilen korjaamassa  syntymäkotini saunan savupiipun pellittämällä sen yläosan ja sen jälkeen uimaan Lapuan jokeen.Jokirantaan on matkaa vain 150 metriä ja siitä kohdalta se on aika äkkijyrkkä. Siinä hiukkasen istuskelin rantakivellä  uinnin jälkeen ja muistoihini tuli Härmäsen Siirin poika ,Risto,joka oli  toisen työpaikkani naispomon poika.Joka kesäloma, 11 vuotiaasta lähtien ,kun koulut päättyi pääsin töihin Härmäsen leipomoon joka oli siihen aikaan kirkolla melkein raviradan vieressä.Olin pullalähetti.Juu.
Risto oli jumalaton uimaan,taikka oikeastaan sukeltamaan  jota me poijankollit suuresti ihmeteltiin.Ristolla täytyi olla ylimääräinen kolmas keuhko,sillä hän pystyi olemaan veden pinnan alla minuuttitolkulla ja jos oikein muistan,niin   yli kolme minuuttia.
Useasti Risto tuli uimaan juuri meidän talon kohdalta,koska siinä oli se jyrkkä penner ja siitä hän loikkasi suoraan veteen. Vastaranta  oli noin 35 metrin päässä ja Risto kevyesti sukelsi sinne saakka.
Minäkin  kokeilin että miten  pitkään pystyn olemaan veden alla ja sitä varten syliin sellainen iso kivi.Sen paino oli luokkaa 20 kiloa ja eiku se sylissä   istumaan   uimarannan kohtaan. Muut uimakaverit luuli että olen hukkumassa kun minua ei näkynyt ja Kalliokosken Urpo,sekä Kankhan Mauri mua vedestä ylös väkisin vetämään.
Istuisinko edelleenkin siellä pohjassa ,ilman  kavereitani...??....heh heh...
Luut kolistellen.
Iso kivi sylissäni..
Noniin.. Eipä muuta tälläkertaa.


5/8-2013.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.