perjantai 23. elokuuta 2013

Minulla oli "räyhägeeni" ????

24/8-2013.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.



Uutisissa  sanottiin,että joka viidennellä sadastatuhannesta Suomalaisesta on räyhägeeni.Tämä tarkoittaa että varsinkin humalassa geeni aktivoituu  ja aikaansaa meteliä sekä hmmm....tapahtumarikasta iltaa...##¤##
Juu-u.....tunnustan. Monien nuorten tapaan minäkin aloitin  alkoholin nauttimisen siinä 16 ikävuoteni paikkeilla.Noin joka viikonloppu.Tanssien yhteydessä.Kesällä   Alahärmän  Kisamajassa ja sitten talvella Vainölässä.
Jo  silloin (minäkin) huomasin että viina ei minulle  sopinut.Ei. Kun tulin känniin,niin auta armias......!Jos joku kysyi minulta mitä kello mahtaa olla,niin plätkäytin kysyjää turpaan.
Jos ei kysynyt niin plätkäytin joka tapauksessa.
Jos joku katsoi  minua liian pitkään,niin plätkäytin sellaista kuonoon.
Jos ei katsonut  niin taas  kumautin.
Jos joku  ohitti minut liian läheltä,niin kumautin häntä.
Jos joku kiersi liian kaukaa,niin kumautin  varmuudeksi.
Viheltelijää kumautin aina.
Joka sunnuntaina...aamusella...kun krapulassa heräsin,niin nyrkkini  ihon alta irrottelin jonkun hampaan palasia.Naamassani oli kraapooksia ja tukkani sillai hassusti vintturassa.Mahaanikin koski ja välillä silmäni  oudon värinen.Soli mustansininen.Meinaan silmäni ympäristö.
Juu...
Kun muutin Helsinkiin  1967 sama tahti jatkui. Kerran,vuonna 1968 loppuvuonna ....istuin...sellaisen leivättömän pöyrän ääres ja  isotuomari sanoi......."jos tänävuonna olet syytettynä  pahoinpitelystä,niin et enää pääse sakoilla "....
Minä olin ollut samana vuonna jo kolme kertaa syytettynä pahoinpitelyistä  ja tämä kerta oli se neljäs.   Iesus ...!..ja se kerta oli sitten se viimeinen...meinaan viinanjuonti.   Rupesin kertaheitolla raivoraittiiksi.  Jep.
Vuonna 1969 se alkoi ja on pitänyt tähän päivään saakka. Paitti ehtoollisella......viitisen kertaa oon viiniä maistanu,mutta sitä ei lasketa.Eihän ?
 Ainiin.....jos kerran joka viidenennellä Suomalaisella  sadastatuhannesta on se rähinägeeni ...kännissä  tulee esille,niin eihän se tee kun jotakin 300 puolhullua kaikkiaan...??Ja minä olin siinä joukossa mukana. Joku on ottanut ny mun rähinäpaikkani.Juu.

24/8-2013.
Ekku  (räh...eiku)  Mattila.
Aikamatkaaja.