keskiviikko 9. toukokuuta 2012

Väärä Emppu Härmässä 1982.

9/5-2012.
Ekku Mattila
selvänäkijä.


Olen kauppias Paavo  Laakson kaupan edessä ,vuosi 1982.
Vaimoni  on mennyt sisälle kaupaan  ja katsoin parhaimmaksi   jäädä  ulos odottamaan 4 muksun kanssa.
On kesä ja ampiaiset surajaa.
Ylisen  ompelimon suunnasta tulee tuttu  mies   Kalliokosken Pentti...asuu lähellä Syrjäsen Mattia  ja
useasti liikeellä  kirkonkylässä....Pentti meinaan,,,Matti ajelee  kuorma-autollaan enimmäkseen...
Pentti on sellaisessa pienessä sievässä...tapansa mukaan...iloisella tuulella...niinkuin aina...muuten hiljainen  ja harmitoon veikkonen.
Kun Pentin näen,,niin moikkaan tietty,,koska emme olleet tavanneet muutamaan vuoteen...Helsingissä
asumiseni takia...,mutta Pentti ei vastaa mitään...lataa vain piippuaan...aromallako...en muista...ja menee kauppaan sisälle.
Minä aprikoin että onpas Pentistä tullu rehevä miäs,,ylypiä   ja nokkava  kun ei  mua  mukamas enää jaksa  muistaa...menöö  vaan ohitte nenä pystys...mistähän itteensä ottanu....
Ja niin Pentti tulee kohta kaupasta,,jää portaille  , sytyttää  piippunsa  ja silloin lausun...
"muistakkos...moon Mattilan  Emppu,,,Väinöön  ja Martan  poika...ny oon  muuttanu tänne Härmhän....Saarijärveltä...sitä ennen   Hesassa...että sillei...muistakkos..." ???häh??
Ja Pentti imaisee piipustaan jumalattomat savupöllähdykset,katselee mua  sillai jännästi  ja sanoo..
"joo...kylmä  Empun muistan...Väinön  ja  Martan poijan...muttet sä oo Emppu..et".
Noh minä vakuuttamaan että oon,,oon se Emppu...oon .oon..ja ekkö enää tunne...ja siihen Pentti sanoo..."Molin vuanna 56  tuala Asumaan pellonpiantareella..jokirannas...nukkumas...(soli sammunu lisään ny tässä) kun havaattin taivhalla kummallisen valoilimiön...se kieppui  ja heilui  ja jäi yhthen kohtaan  ja kun tarkemmin   tuijjootin ,niin sen valoilimiön kohoralla  oli yks kersa leikkimäs...ja sen tunnistin het paikalla...pellavatukka...sellaanen pitkä..kun enkelhillä...soli  Mattilan Emppu,,,Väinön  ja Martan kersa...ja  siältä valoilimiöstä tuli alas toinen kersa...samanlaaset  hiuksekkin...ja kun se  osui maahan...niin se Väinön  ja Martan kersa nousi siishen kirkkauthen ja
heti paikalla otti ja katosi...
Siis...sanoi Pentti vahvalla äänellä....et oo se Emppu jonka tunnin,,,sut on vaihrettu...mä havaattin sen omilla silimilläni...oot  väärä  Emppu...ja niin Pentti hyppäs pyöränsä selkään  ja katosi kotiansa
kohoren....nykyystä Knuuttilanraittia...ja sinne meni...
Asuin Härmässä noin 3 vuotta ja joka ikinen kerta kun Pentin näin,taikka kohdattiin,,ei perskeles mua  moikannu...soli mutus...moon väärä  Emppu...
Oonko??

9/5-2012.
Ekku Mattila