maanantai 14. toukokuuta 2012

Mietaan Jussista veto..1982 tai 1983.

14/5-2012.
Ekku Mattila
selvänäkijä.


Olen Viitasen Aarren luona Kauhajoella.
Aarre  on  aseseppä  ja minulla oli useasti tapana käydä juttelemassa hänen kanssaan sodista  ja  siihen
liittyvistä asioista.
Myös urheiluasiat kiinnostivat meitä molempia.
Tulossa oli talviurheilukisat...viikon päästä,,,en muista tarkkaan missä,mutta Aare oli
 nähnyt useasti  unta että Juha Mieto voittaa kultamitalin...
Eipäs voita  sanoin minä,koska olin lehtikuvista nähnyt   Jussilla häviön merkit,,, ja kun ne ovat...ei mikään sillon onnistu.
Kylläpäs  sanoi aare...eipäs sanoin  minä...kylläpäs  taas  Aare  ja eipäs minä vuorostaan   ja niin siinä kului tunti  toista.....kylläeipistelttiin.....melkein tosissamme....
Kesken väittelymme  paikalle tuli pari  ukkoa    ja kun seurasivat meidän edelleen jatkuvaa kiistaamme...ehdottivat vedonlyöntiä  ...jostakin summasta.
Olen niin varma että Jussi voittaa kultamitalin ,  että laitan vedoksi  Vaasan lähellä olevan saaren,jossa on hyvä savusauna  sekä pieni mökki..arvoltaan  30,000 markkaa  sanoo aare  Viitanen.
Mulla ei ole saarta,,ei saunaa,,eikä mökkiä...mutta jos hyväksyt laitan vedoksi mukanani olevan taulun
arvoltaan,,noin 2000 markkaa...sanoin minä...selvä juttu...sanoi  Viitanen...sopii...
Ja ne kaksi ukkoa todistivat  meidän  vetomme.
Ja niin kului viikko...alkoi kisat,,, Mietookin  hiihti...ei onnistunut...taas Mietoo  hiihti  ja taaskaan ei omnistunut...ja sillei...ja loppuikin kisat  viimeinkin...
Juha  Mieto ei saanut mitalin mitalia...ei.
Jaahas.....noin kahden viikon kuluttua ajelin  Viitasen  Aaren  kotia...juttelimme...mutta mies meni puihin...kuulemma vedonlyönti ei ole    "lainvoimainen"..sehän on vain leikkiä.....että niin..  Ekku mattila....  saartani ,,saunaani  ekkä mökkiäni et saa...leikkiähän se oli....
näkemiin....hei..hei...
Ja niin teinkin...kotiani  kohti...mutta matkalla jotakin mutisin....en viitti toistaa niitä sanoja...
en.

14/5-2012.
Ekku Mattila.