sunnuntai 13. toukokuuta 2012

Kreikassa tuomarina 1984-

13/5-2012.
Ekku  Mattila
selvänäkijä.


Olen linja-autossa matkalla uimarantaan ja ihmettelen kukkuloilla näkyviä  sotureita.
Heitä näkyy olevan useita satoja ja  jokaisella pitkät keihäät, jonkinlainern nahkavaatetus ja kimaltavat kypärät  päässään.
He ovat sotureita...matkalla sotaan,taikka  sieltä   tulossa.
On    Toukokuu  ja paras  turistikausi  edessä...viiikon/parin kuluttua.
Olen aivan varma sotureiden kuuluvan jonkinlaiseen turistien tervetulonäytelmään,koska  he ovat selvästi  näköetäisyyden  päässä....linja-autosta  noin  50 metriä...kukkulalla...meidän kaikkien nähtävissä...
Turisteille tehty...hieno juttu...
Kuitenkin....kukaan muu...meistä matkustavista  ei hienoa näytelmää seuraa,,,eivät katsettaan heihin käännä,,,,eivätkö edes piittaa....kysyn...vieressäni  istuvalta  Tamperelaiselta   naiselta....näetkö...
noita sotureita..?? varmasti kuumat paikat kypäriensä  alla...
Että  mitä..satoja.. sotureita...???nainen vastaa...missä...missä....ja  katsoo minua ...ahaa...selvästi kännissä...taidanpas vaihtaa paikkaa....ja tekee niin...
Olen  hetken hölmön oloisena....sitten  tajuan....
Eihän niitä  sotureita  muut taida havaita,,,meille tietäjille   tarkoitettu...jotakin tarkoittavat...mitä lie....enkä enää heistä kenellekään mainitse..
Viikon verran näytelmää .. katselen...linja-auton  ikkunasta...ja tulee   ilta  ja tulee yö....yö..
Näenkö unta???
Olen jossakin laaksossa,,,vuoret  ympärillä,,,ja istun kivisellä  tuolilla....olkapäitteni kohdilla vihertävät pallot...ylläni valkoinen kaapu....ympärillä satoja ihmisiä..
Kohta  eteeni raahataan  parkuvaa  miestä...verta vuotaa...haavoja kehossaan...mustelmia täynnä....toinen silmä  ummessa ,,,,huutaaa  ja kiljuu...
"en ole syyllinen...en ole kavaltaja...en ole syyllinen....kavaltaja  en"..
Vain sinä   sen näet...syyttömyyteni...vain ..sinä...huutaa  hakattu...vain sinä tiedät  totuuden...
vain sinä....
Ja minä katson....hakattua....ja näen sen...syytön hän on..irti päästäkää..vapaaksi jälleen..hoitakaa haavat.....ja sen ilmoitan kaikille muillekin....ja samassa unestani  herään...
samassa unestani  herään...
Tuomarina  olin vanhan ajan..
Troiassako kenties?
Sen  taistelun,,josta Marathon syntyi.
Marathon syntyi.


13/5-2012.
Ekku Mattila.